www.cartophilie.beWelkom opwww.cartophilie.be
       ?
Login/Creëer een profiel 


Manneken-Pis ClubMobile (Klein beeldcherm) Uitsluitend voor leden (gratis inschrijving)HomeSitemapWat is nieuw ?ZoekenPostkaartenFrequent Asked QuestionsSign-on Frans Engels 
 
 
www.cartophilie.be Sponsored by
Delcampe.net
Welkom op www.cartophilie.be

Menu Open bladen

Hoofd menu Artikels en boeken over oude postkaarten Hulp & Info Open blad Welkom-Samenvatting Open blad Selekteren Open blad  Ontbrekende autorisatie Lijsten Open blad

Inlichting vragen of Fout melden sibyd Uitsluitend voor leden (gratis inschrijving)URL aan een kennis verzendenMeld probleeminhoud aan de sitemanager
Nederlandse versieHoe de waarde van een postkaart bepalen?


 

Hoe de waarde van een postkaart bepalen?
De meester postkaartenkenner helpt u bij het bepalen van de waarde.
  

 



Als u koper of verkoper bent

Wanneer men zich wenst te ontdoen van een erfenis, een verzameling of wanneer men juist een verzameling wil opstarten, kan men niet buiten de kernvraag: Wat is de waarde van een postkaart?
Als beginneling is het uitermate moeilijk want zelfs de professionelen hebben het soms moeilijk met de waardebepaling; immers mede door de grote hoeveelheid en de vele variëteiten van de kaarten is een minimum van specialisatie nodig indien men wil weten van wat men praat.

 

Hoe een waarde kleven op een oude postkaart ?

Waarschuwing

De enige en unieke waarde van een postkaart is het plezier dat men beleeft bij het ontdekken en/of verwerven. De beschouwingen die hier volgen zijn echter nuttig en nodig om als debutant niet opgelicht te worden.

Waardebepaling

De waarde van een postkaart is een combinatie van vier gegevens :

 

  1. De schoonheid van de kaart (niet te verwarren met de staat van de kaart). Een schone kaart kan beschadigd of gescheurd zijn. Een zeer relatief begrip maar hoofdzakelijk bepaald door:
    • De makelij van de kaart (soort druk). Wazig of scherp cliché ...
    • Type van het beeld of artistiek werk op de kaart. Detailopname of algemeen zicht. De detailopame (close-up) wordt meer gewaardeerd (veelal minder voorkomend). De illustraties van gekende artiesten (zoals Mucha, Kirschner... ) zijn veel gezocht.
    • Zicht met bedrijvigheid (animatie) of niet. Voor de zichtkaarten kan een mooie animatie in close-up een grote meerwaarde betekenen. De animatie is als het ware een stempel van de tijd op de opname. Een oud treintje, een span paarden en personnages voor een gebouw, zelfs indien dit onveranderd is, herplaatsen de context van het zicht.
    • Het thema van de kaart (zie categorien). Bepaalde thema's zijn zeer gezocht, zoals de brouwerijen en café-restaurants.
  2. De staat van de kaart. Het is duidelijk dat een "dweil" minder waarde zal hebben dan een kaart die net de drukkerij heeft verlaten.
  3. De zeldzaamheid. Niet te verwarren met de verhouding van vraag en aanbod. Er bestaan kaarten die moeilijk te vinden zijn maar die echter niet zeldzaam zijn en omgekeerd, zijn er kaarten die relatief gemakkelijk te vinden zijn niettegenstaande ze -vreemd genoeg- vrij zeldzaam zijn (omdat ze weinig gezocht zijn). Zij hangt af van de initiële oplage en de graad van verdwijning van de kaarten. Ik ken kaarten die moeilijk te vinden zijn waarvan nochtans een grote voorraad bestaat. Alleen de ervaring kan u hierin echt helpen. Een zeer mooi voorbeeld van niet zeldzame kaarten die echter zeer moeilijk te vinden zijn, zijn deze van de reeks van Chocolat Baron op de tentoonstelling te Brussel in 1910. Deze prachtige reeks was een publiciteitsartikel van Chocolat Baron, maar u hebt weinig kans om er te vinden want praktisch alle verzamelaars weten deze fantastische kaarten, vervaardigd door lithografie in polychromie, op prijs te stellen. (Zij die de illustratoren verzamelen, de publiciteitskaarten, de tentoonstellingen, de zeppelins en vliegtuigen. Kort gezegd, er staat volk voor de deur van de "Vraag").
    Als u zich de vraag stelt : "Waarom heeft men daarvan in godsnaam een kaart gemaakt ?", dan zou dat wel eens een zeldzame kunnen zijn. Er bestaan meer zichten van de Grote-Markt van Brussel dan van een naamloze straat met een close-up van een huis.


  4. Vraag en aanbod. Dit is dikwijls afhankelijk van het onderwerp en van de plaats waar men de kaart verkoopt. Men dient op te letten voor mode-effecten. Zo waren op een gegeven moment de "melkerijen" sterk in zwang in België, nu zijn ze minder gezocht. Hetzelfde heeft zich voorgedaan met de kaarten van de overstroming in Parijs van 1910.

    en van gegevens die onafhankelijk zijn van de postkaart....

  5. De opdrachten (opschriften) en de handtekeningen geven ook een meerwaarde aan de kaarten.
  6. De charme die uitgaat van het handschrift. Onafhankelijk van de meerwaarde en van de soms verbazende inhoud van de tekst, heeft een mooi geschreven- en verzorgde kaart een bepaalde charme . In de Verenigde Staten geeft men de voorkeur aan niet-beschreven kaarten.
  7. Speciale stempels, postzegels of vignetten. Soms ontstaat er een belangenconflict tussen de postkaartenverzamelaar en de filatelist. Een filatelist kan zich soms erg aangesproken voelen door een kaart die de postkaartenverzamelaar helemaal koud laat en omgekeerd.



Copyright © door www.cartophilie.be Alle Rechten Voorbehouden.

Creation Date and time: 2004-10-16 (16627 maal gelezen)

[ Ga terug ]

www.cartophilie.be Sponsored by
Delcampe.net
Dank aan Francisco B.urzi die mij in eerste instantie deze website inspireert. De code is voor 90% herschreven
Pagina Rendering: 0.16 seconden